Heykeli yapan mimar mahkeme yolunda

Heykeli yapan mimar mahkeme yolunda

Belediye Meclisi kararı ile kaldırılan Süreyya Ayhan'ın heykeli adliye koridorlarına düşüyor.

Çankırı’daki Sürreya Ayhan heykelinin depoya kaldırılması tartışma yaratırken, eseri yapan Necmettin Yağcı, belediyeye tepki gösterdi. Aynı zamanda Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü’nde öğretim görevlisi olan Necmettin Yağcı, “Heykel kaldırmak moda oldu” dedi. 

Çankırı Belediyesi’nin, yıprandığı ve de milli atlete benzemediği gerekçesiyle eski milli atlet Süreyya Ayhan Kop’un heykelini kaldırması tartışma yaratırken, heykeli yapan Necmettin Yağcı, belediyeye tepki gösterdi.

Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğretim Görevlisi Necmettin Yağcı, heykeli 2003 yılında yaptığını hatırlatarak, haberi yazılı basından öğrendiğini söyledi.

HEYKELE KARŞI OLANLAR VAR

Heykelde onarılabilir bir yıpranma olduğunu, kaldırılması, yer değiştirilmesi veya onarılması ile ilgili olarak sanatçısının izninin olması gerektiğini belirten Yağcı, heykelin kaldırılmasına sebep olanların, heykele karşı olduğunu iddia etti.

Ülkede son yıllarda heykel kaldırmanın moda haline geldiğini ifade eden Yağcı, sanatçıya heykelin bakımı ve yer değişimi gibi herhangi durumlarda başvurulması, sanatçının izni olmadan dokunulmaması gerektiğini belirterek “Telif Hakkı Yasası’na göre hukuki yoldan hakkımı savunacağım” dedi.

Heykelin çirkin olduğunu, Süreyya Ayhan’a benzemediğini iddialarına yanıt veren Yağcı, “Güzellik kavramı kişiye göre değişir. Heykel fotoğraf gibi yansıtılamaz, sanatçının kendi kişisel anlayışına göre yapılır. Hiç kimse heykel çirkindir diyemez. Heykelin çirkin olması bakımsızlıktan kaynaklanır” dedi. Yağcı, heykele “çirkin” denilebilmesi için anatomik yapısının bozuk olmasının gerektiğini, Ayhan heykelinin anatomisinin gayet düzgün yapıldığını dile getirdi.

KALDIRILAN İLK HEYKEL DEĞİL

Süreyya Ayhan’ın heykelinin kaldırılan ilk heykeli olmadığını dile getiren Yağcı, şunları söyledi:

“1999 yılında Marmaris’e Osmanlı Devleti’nin kuruluş yıldönümü dolayısıyla Kanuni’nin Rodos Seferi’ni yaptığı süreci anlatan heykeli yaptım. Ancak, heykelin açılışından önce Marmara depreminin yaşanmasının ardından Yunanistan’ın yardımı göz önünde bulundurularak, ‘Bu heykeli dikersek Yunanistan’a ayıp olur’ denmesiyle heykel depoya atıldı.

Daha sonra heykele Marmaris’e bağlı Beldibi Belediyesi talip oldu. Ancak, ücra bir köşeye dikildi. Mardin’de bir ekmek fırını önüne de yaptığım sol eliyle ekmek tutan bir el heykeli, görsel kirlilik yaratıyar gerekçesiyle kaldırılmıştı.

kaynak: hürriyet.com.tr
 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Okuyucu yorumları ile ilgili olarak açılacak davalardan Sözcü18.com sorumlu değildir.
3 Yorum
Önceki ve Sonraki Haberler